Czy mamy do czynienia z piwną rewolucją 3.0? Po boomie na piwa kraftowe, a później bezalkoholowe w 2021 roku przyszedł czas na piwa smakowe i z dodatkami. Tegoroczne badanie „Podsumowanie roku według społeczności Birofilia.org” pokazuje, że młodsze pokolenia piwoszy wymagają od browarów coraz więcej innowacji i poszukiwania nowych smaków. Oto 6 rzeczy, które zmieniają rynek piwa
1. Nowe pokolenie piwoszy – nowe oczekiwania
W 2021 roku podział wiekowy miłośników piwa okazał się jeszcze bardziej wyraźny niż wcześniej – odpowiedzi użytkowników do 30 roku życia znacząco różniły się od tych po trzydziestce. Piwne preferencje i zwyczaje obu tych grup są zupełnie inne – starsi mają wyrobiony gust, kupują to co znają i lubią, są też bardziej wierni ulubionym markom. Z kolei młodzi chętniej szukają nowych smaków, nie są wobec marek tak lojalni jak starsi piwosze, sięgają raczej po piwo w ulubionym stylu niż z konkretnego browaru.
![](https://grupazywiec.pl/wp-content/uploads/sites/3/2022/01/piwne_preferencje_2021-1024x1024.png)
2. Duety rządzą rynkiem – wybieramy głównie IPA/APA lub lagera/pilsa
Preferencje starszych i młodszych piwoszy w kwestii ulubionego piwnego stylu także się różnią – starsi odbiorcy gustują w lagerach i ciemnych piwach, młodzi sięgają po różne style: APA, IPA, piwa pszeniczne, kwaśne, lubią też piwa lekkie i bezalkoholowe. Najpopularniejszym stylem okazała się APA/IPA – wybrana przez 28% badanych, warto jednak odnotować wzrost wskazań lagera w dwóch ostatnich latach – w tym roku wskazało tę odpowiedź 27% badanych, głównie starszych, co prawdopodobnie związane jest z ograniczeniem przez nich piwnych eksperymentów w duchu piwnej rewolucji i powrotem do ulubionych trunków.
![](https://grupazywiec.pl/wp-content/uploads/sites/3/2022/01/piwne_style_IPA_lager_2021-1024x1024.png)
3. Rośnie różnorodność piwnych styli
Wśród najważniejszych trendów ubiegłego roku respondenci wskazywali coraz większą różnorodność piwnych stylów – 43%, powrót do tradycyjnych stylów piwnych – 36%, dużą popularność amerykańskich chmieli – 32%, leżakowanie piwa w beczkach – 31% oraz piwa bezalkoholowe i niskoalkoholowe – 26%. Co ciekawe poza tymi głównymi trendami różne grupy wiekowe zauważają inne tendencje – wśród młodszych osób mocniej zauważalne są piwa kwaśne oraz piwa z dodatkami, wśród starszych piwo leżakowane w beczkach. Z jednej strony to dowód na dużą różnorodność i elastyczność naszego piwnego rynku, z drugiej na inne, niepowtarzające się preferencje tych grup konsumentów.
![](https://grupazywiec.pl/wp-content/uploads/sites/3/2022/01/piwne_trendy_2021-1024x1024.png)
4. Jak nowości, to z dodatkami
Jak pokazuje podsumowanie 2021 roku piwa smakowe i te z dodatkami znalazły swoje stałe miejsce na piwnym rynku. W 2021 roku piwosze wskazali, że najważniejsze dodatki to przyprawy – 20%. Jednak owoce (19%), soki owocowe (10%) i aromaty (12%) stanowią łącznie aż 41% wszystkich wskazań. Zwłaszcza młodzi konsumenci nastawieni są na eksperymentowanie z nowymi smakami i oczekują zróżnicowanej oferty. Nie są oni tak przywiązani do tradycyjnego podziału na piwne style i nie ma dla nich znaczenia sztywna klasyfikacja – chętnie próbują nowości. Wskazuje to na rosnącą dynamikę rynku względem lat ubiegłych, co narzuca na browary konieczność przygotowywania większej ilości piwnych premier.
![](https://grupazywiec.pl/wp-content/uploads/sites/3/2022/01/dodatki_do_piwa-1024x1024.png)
5. Do pandemii już się przyzwyczailiśmy, ale zaczęliśmy zwracać większą uwagę na cenę piwa
Co ciekawe, w 2021 roku piwoszom generalnie niczego nie brakowało w związku z pandemią – stwierdziło tak 41% badanych. Stanowi to przeciwieństwo deklaracji z 2020 roku, kiedy restrykcje mocno dotknęły miłośników piwa. Niewątpliwie poluzowanie obostrzeń, otwarcie pubów, restauracji i barów miało na to niebagatelny wpływ. Pandemia wpłynęła jednak na to, jak zachowujemy się przy sklepowej półce – za jej sprawą, aż 30% kupujących zaczęło zwracać większą uwagę na cenę piwa.
![](https://grupazywiec.pl/wp-content/uploads/sites/3/2022/01/cena_piwa-1024x1024.png)
6. Zmiana miejsca kupowania piwa
Kolejny rok z rzędu spada znaczenie małych sklepów, które przegrywają walkę ze sklepami wielkopowierzchniowymi, które kuszą promocjami i skuteczniej docierają do klientów ze swoją ofertą. Najpopularniejsze miejsca zakupu piwa w 2021 roku to markety i dyskonty – 38%, sklepy i lokale specjalistyczne – 37% oraz małe sklepy – 15%. Po raz pierwszy pojawił się też na liście Internet wskazany przez 6% badanych.
![](https://grupazywiec.pl/wp-content/uploads/sites/3/2022/01/sklep_piwo-1024x1024.png)
A co Waszym zdaniem warto zapamiętać z 2021 roku? Jakie piwne wydarzenia i trendy były najważniejsze? Co ciekawego wydarzy się w 2022 roku?
—
Badanie zostało zrealizowane wśród członków społeczności Birofilia.org na Facebooku (40 tys. fanów) za pomocą kwestionariusza internetowego w dniach 1–31 grudnia 2021, N=378.