Sześć trendów 2021 według piwoszy

Czy mamy do czynienia z piwną rewolucją 3.0? Po boomie na piwa kraftowe, a później bezalkoholowe w 2021 roku przyszedł czas na piwa smakowe i z dodatkami. Tegoroczne badanie „Podsumowanie roku według społeczności Birofilia.org” pokazuje, że młodsze pokolenia piwoszy wymagają od browarów coraz więcej innowacji i poszukiwania nowych smaków. Oto 6 rzeczy, które zmieniają rynek piwa

1. Nowe pokolenie piwoszy – nowe oczekiwania
W 2021 roku podział wiekowy miłośników piwa okazał się jeszcze bardziej wyraźny niż wcześniej – odpowiedzi użytkowników do 30 roku życia znacząco różniły się od tych po trzydziestce. Piwne preferencje i zwyczaje obu tych grup są zupełnie inne – starsi mają wyrobiony gust, kupują to co znają i lubią, są też bardziej wierni ulubionym markom. Z kolei młodzi chętniej szukają nowych smaków, nie są wobec marek tak lojalni jak starsi piwosze, sięgają raczej po piwo w ulubionym stylu niż z konkretnego browaru.

2. Duety rządzą rynkiem – wybieramy głównie IPA/APA lub lagera/pilsa
Preferencje starszych i młodszych piwoszy w kwestii ulubionego piwnego stylu także się różnią – starsi odbiorcy gustują w lagerach i ciemnych piwach, młodzi sięgają po różne style: APA, IPA, piwa pszeniczne, kwaśne, lubią też piwa lekkie i bezalkoholowe. Najpopularniejszym stylem okazała się APA/IPA – wybrana przez 28% badanych, warto jednak odnotować wzrost wskazań lagera w dwóch ostatnich latach – w tym roku wskazało tę odpowiedź 27% badanych, głównie starszych, co prawdopodobnie związane jest z ograniczeniem przez nich piwnych eksperymentów w duchu piwnej rewolucji i powrotem do ulubionych trunków.

3. Rośnie różnorodność piwnych styli
Wśród najważniejszych trendów ubiegłego roku respondenci wskazywali coraz większą różnorodność piwnych stylów – 43%, powrót do tradycyjnych stylów piwnych – 36%, dużą popularność amerykańskich chmieli – 32%, leżakowanie piwa w beczkach – 31% oraz piwa bezalkoholowe i niskoalkoholowe – 26%. Co ciekawe poza tymi głównymi trendami różne grupy wiekowe zauważają inne tendencje – wśród młodszych osób mocniej zauważalne są piwa kwaśne oraz piwa z dodatkami, wśród starszych piwo leżakowane w beczkach. Z jednej strony to dowód na dużą różnorodność i elastyczność naszego piwnego rynku, z drugiej na inne, niepowtarzające się preferencje tych grup konsumentów.

4. Jak nowości, to z dodatkami
Jak pokazuje podsumowanie 2021 roku piwa smakowe i te z dodatkami znalazły swoje stałe miejsce na piwnym rynku. W 2021 roku piwosze wskazali, że najważniejsze dodatki to przyprawy – 20%. Jednak owoce (19%), soki owocowe (10%) i aromaty (12%) stanowią łącznie aż 41% wszystkich wskazań. Zwłaszcza młodzi konsumenci nastawieni są na eksperymentowanie z nowymi smakami i oczekują zróżnicowanej oferty. Nie są oni tak przywiązani do tradycyjnego podziału na piwne style i nie ma dla nich znaczenia sztywna klasyfikacja – chętnie próbują nowości. Wskazuje to na rosnącą dynamikę rynku względem lat ubiegłych, co narzuca na browary konieczność przygotowywania większej ilości piwnych premier.

5. Do pandemii już się przyzwyczailiśmy, ale zaczęliśmy zwracać większą uwagę na cenę piwa
Co ciekawe, w 2021 roku piwoszom generalnie niczego nie brakowało w związku z pandemią – stwierdziło tak 41% badanych. Stanowi to przeciwieństwo deklaracji z 2020 roku, kiedy restrykcje mocno dotknęły miłośników piwa. Niewątpliwie poluzowanie obostrzeń, otwarcie pubów, restauracji i barów miało na to niebagatelny wpływ. Pandemia wpłynęła jednak na to, jak zachowujemy się przy sklepowej półce – za jej sprawą, aż 30% kupujących zaczęło zwracać większą uwagę na cenę piwa.

6. Zmiana miejsca kupowania piwa
Kolejny rok z rzędu spada znaczenie małych sklepów, które przegrywają walkę ze sklepami wielkopowierzchniowymi, które kuszą promocjami i skuteczniej docierają do klientów ze swoją ofertą. Najpopularniejsze miejsca zakupu piwa w 2021 roku to markety i dyskonty – 38%, sklepy i lokale specjalistyczne – 37% oraz małe sklepy – 15%. Po raz pierwszy pojawił się też na liście Internet wskazany przez 6% badanych.

A co Waszym zdaniem warto zapamiętać z 2021 roku? Jakie piwne wydarzenia i trendy były najważniejsze? Co ciekawego wydarzy się w 2022 roku?

Badanie zostało zrealizowane wśród członków społeczności Birofilia.org na Facebooku (40 tys. fanów) za pomocą kwestionariusza internetowego w dniach 1–31 grudnia 2021, N=378.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Druga strona Ż
czyli na zapleczu Grupy Żywiec

Strona zawiera materiały


przeznaczone dla osób pełnoletnich.

przeznaczone dla osób

pełnoletnich.

Podaj swoją datę urodzenia:

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu zbierania informacji, które pomagają nam usprawnić obsługę witryny, dostosować nasze reklamy do twoich preferencji oraz ulepszyć nasze produkty i usługi. Zgadzając się, akceptujesz zasady dot. prywatności i plików cookies obowiązujące w niniejszej witrynie internetowej. Wstawienia cookies (w tym ich blokadę) możesz zmieniać w ustawieniach twojej przeglądarki w każdej chwili. Tu znajdziesz szczegółowe informacje o polityce plików cookies i polityce prywatności.