1 na 10 Polaków zrezygnował w styczniu z alkoholu

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Grupy Żywiec co dziesiąty Polak rezygnuje z picia alkoholu w styczniu dołączając do globalnego trendu Dry January. Aż 1/3 z nas zna kogoś, kto w tym roku dołączył do akcji.

Dry January, czyli dosłownie Suchy Styczeń albo bardziej obrazowo Styczeń Bez Alkoholu, to międzynarodowa inicjatywa mająca na celu czasowe odstawienie napojów wyskokowych. W ten sposób można przyjrzeć się swojej relacji z alkoholem, przekonać się jak nasze życie może wyglądać bez niego oraz z jakimi korzyściami może się wiązać rezygnacja z picia. Dodatkowo badania pokazują, że czasowa abstynencja w ramach tego miesiąca trzeźwości pozwala także w późniejszym okresie podejmować bardziej świadome decyzje związane z konsumpcją alkoholu1. To, co zaczęło się jako popularne noworoczne postanowienie po grudniowych szaleństwach z czasem stało się zorganizowaną akcją, najpierw w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, a obecnie na całym świecie.

Wyniki badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Grupy Żywiec są bardzo interesujące. Styczeń nie jest najpopularniejszym, ani najlepiej kojarzonym przez Polaków miesiącem bez alkoholu – o Dry January słyszała 1/5 respondentów, 1/4 osób zetknęła się z Sober October, czyli trzeźwym październikiem, a większość osób, bo aż 2/3 kojarzy z niepiciem alkoholu sierpień, co ma w Polsce długą tradycję sięgającą 1984 roku.

Spośród osób, które słyszały o Dry January więcej niż połowa bierze w nim aktywny udział – gdyby przełożyć to na skalę całego kraju oznacza to, że 10% Polaków czyli niemal 4 miliony osób, odmawia sobie alkoholu lub ogranicza jego spożycie w pierwszym miesiącu roku! Dla porównania w Wielkiej Brytanii skąd wywodzi się ruch Dry January i gdzie akcja prowadzona jest w sposób zorganizowany już od 2013 roku jest to około 16%! Wśród uczestników akcji główne motywacje do udziału w niej to osobiste wyzwanie (40%), na dalszych miejscach są kwestie zdrowotne (39%), noworoczne postanowienie (33%), chęć poprawy swojej relacji z alkoholem (25%), motywacja do przerwy po okresie świątecznym lub do rozpoczęcia postu (22%), najmniej istotne okazały się kwestie towarzyskie i społeczne (20%). Rezygnujemy więc z picia przez miesiąc nie dla bliskich czy znajomych, ale dla siebie, traktując to jako sprawdzian swojej silnej woli.

Czasowa rezygnacja z picia alkoholu to jeden ze sposobów na odpowiedzialną konsumpcję, którą od lat promujemy jako Grupa Żywiec, między innymi poprzez kampanię Trzymaj Pion. To platforma edukacyjna, gdzie dostępne są liczne opracowania oraz rzetelna wiedza dotycząca alkoholu oraz skutków jego spożywania, w ostatnich latach przygotowaliśmy m.in. przewodnik dla rodziców „Jak rozmawiać z dzieckiem o alkoholu” oraz przewodnik po przepisach ruchu drogowego dla rowerzystów, użytkowników hulajnóg, UTO oraz UWR. W tym roku w ramach Trzymaj Pion promowaliśmy pod hasłem „Styczeń bez %” ideę trzeźwego stycznia, a jednocześnie sprawdziliśmy jaki jest poziom znajomości tego typu akcji w społeczeństwie.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 22.01.2024r.-26.01.2024r. przez SW RESEARCH – Agencję Badań Rynku i Opinii, metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono 1014 ankiet na panelu internetowym SW Panel.


1. Temporary abstinence during Dry January: predictors of success; impact on well-being and self-efficacy. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Druga strona Ż
czyli na zapleczu Grupy Żywiec

Strona zawiera materiały


przeznaczone dla osób pełnoletnich.

przeznaczone dla osób

pełnoletnich.

Podaj swoją datę urodzenia:

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu zbierania informacji, które pomagają nam usprawnić obsługę witryny, dostosować nasze reklamy do twoich preferencji oraz ulepszyć nasze produkty i usługi. Zgadzając się, akceptujesz zasady dot. prywatności i plików cookies obowiązujące w niniejszej witrynie internetowej. Wstawienia cookies (w tym ich blokadę) możesz zmieniać w ustawieniach twojej przeglądarki w każdej chwili. Tu znajdziesz szczegółowe informacje o polityce plików cookies.