Birofilia podsumowała piwny rok

Społeczność miłośników piwa Birofilia.org podsumowała rok 2022, a my wybraliśmy dla Was 5 trendów, na które naszym zdaniem warto zwrócić uwagę.

Piwo a pokolenia
Badanie pokazało wyraźny podział piwnych preferencji ze względu na wiek piwoszy. Konsumenci piwa w wieku 18-29 lat są znacznie bardziej skłonni do eksperymentowania, poszukują różnorodności i nowych piwnych stylów. Młodzi dorośli, dla których piwna rewolucja w Polsce jest czymś, co dokonało się na ich oczach, są bardziej przyzwyczajeni do dużego wyboru smaków i korzystają z tej różnorodności na co dzień. W tej grupie ulubionymi stylami piwnymi są jasne pełne (28%), IPA/APA (23%) oraz piwa pszeniczne (12%). Dojrzali piwosze, którzy mają więcej niż 30 lat, stawiają na swoje sprawdzone piwne marki i są wierni jasnemu pełnemu, który to styl został wskazany jako ulubiony przez 59% z nich. W tej grupie IPA/APA, jako ulubiony styl, uzyskała jedynie 12% wskazań.

Piwa ciemne i mocne w odwrocie
Od 2016 roku, czyli od początku realizacji badań społeczności Birofilia, spada odsetek miłośników piw ciemnych, które w 2022 roku jako swoje ulubione wybrało rekordowo mało osób – zaledwie 12%. Podobnie sprawa ma się z piwami mocnymi – ich miłośników jest coraz mniej, w ubiegłym roku zaledwie 5% najczęściej wybierało tego typu piwa w porównaniu do 80%, którzy delektowali się trunkami o standardowej mocy. Biorąc pod uwagę aktualne trendy wygląda na to, że jasne piwo o standardowej lub obniżonej zawartości alkoholu jest w stanie zadowolić najszerszą grupę piwoszy.

Powrót do klasycznych stylów
Chociaż na rynku nie brakuje nowości, piwa z amerykańskimi chmielami czy dodatkami to standard, to pytani przez Birofilia.org piwosze zgodnie stwierdzili, że ich zdaniem najważniejszy trend ubiegłego roku to powrót do korzeni i klasyczne style o długiej tradycji – odpowiedź tę wskazał co drugi pytany! Badani zaczęli bardziej doceniać piwowarski kunszt, którego wymaga uwarzenie doskonale zbalansowanego, smacznego i powtarzalnego piwa niż niekończące się kreatywne próby i nowości.

Mniej eksperymentów i cena piwa
Zróżnicowanie piwnych gustów znalazło odzwierciedlenie w różnych odpowiedziach młodszych i starszych piwoszy jakie udzielili na pytanie o motywację i zwyczaje zakupowe. Ponad połowa respondentów powiedziała, że kupuje swoje ulubione piwo. Zmniejszyła się liczba deklaracji wskazująca na chęć do eksperymentowania podczas zakupów i kupowania za każdym razem innego piwa. Co ważne, po pierwszy w historii badania, ankietowani zwrócili dużą uwagę na kwestię znaczenia ceny piwa. 17% pytanych piwoszy kupowało w 2022 roku piwo tam, gdzie było najtaniej.

Inflacja zmienia nasze zwyczaje
Wiele odpowiedzi w tegorocznym badaniu pokazuje, że niepewna sytuacja oraz rosnące koszty życia odbijają się na miłośnikach złotego trunku, którzy w ubiegłym roku dokonywali bardziej rozważnych decyzji zakupowych. Chociaż puby i restauracje czekają na gości, to najchętniej pijemy piwo w domu – czasem z przyzwyczajenia po pandemicznych lockdownach, a czasem z oszczędności. Piwosze najchętniej wybierają to, co lubią, nie chcą aż tyle eksperymentować i mniej chętnie wybierają piwa, których nie znają i które potencjalnie mogłyby ich rozczarować. Pomimo inflacji, znacząco spadła też akceptowalna cena za dobre piwo – niemal połowa badanych określiła, że znajduje się ona w przedziale od 2,5 do 5 zł. W 2022 roku na znaczeniu straciły sklepy specjalistyczne, a ankietowani częściej robili zakupy w dużych sklepach lub odwiedzali lokalne punkty sprzedaży.

Z pełnymi wynikami badania można zapoznać się na tej stronie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Druga strona Ż
czyli na zapleczu Grupy Żywiec

Strona zawiera materiały


przeznaczone dla osób pełnoletnich.

przeznaczone dla osób

pełnoletnich.

Podaj swoją datę urodzenia:

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu zbierania informacji, które pomagają nam usprawnić obsługę witryny, dostosować nasze reklamy do twoich preferencji oraz ulepszyć nasze produkty i usługi. Zgadzając się, akceptujesz zasady dot. prywatności i plików cookies obowiązujące w niniejszej witrynie internetowej. Wstawienia cookies (w tym ich blokadę) możesz zmieniać w ustawieniach twojej przeglądarki w każdej chwili. Tu znajdziesz szczegółowe informacje o polityce plików cookies i polityce prywatności.