Puste ulice. Ludzie w maseczkach. Kolejki przed sklepami. Telekonferencje. Statystyki zakażeń i ograniczenia. Na początku 2020 roku nikt nie spodziewał się, że COVID-19 zmieni całe nasze życie.
W bardzo krótkim czasie praca z domu i społeczny dystans stały się nową normalnością, a wspólne wyjście na piwo z przyjaciółmi – czymś, na co wciąż czekamy. Dla pracowników Grupy Żywiec pandemia wciąż jest przede wszystkim wyzwaniem, ale pozwoliła nam też dostrzec szanse tam, gdzie wcześniej ich nie widzieliśmy.
Oto 5 rzeczy, których COVID-19 nauczył nas w 2020 roku:
W niepewnych czasach pomyśl o tym, co jest ważne
Wuhan. Obrazki z miasta, o którym świat zaczął mówić pod koniec 2019 roku, bardzo szybko stały się częścią naszej rzeczywistości. Wydarzenia, które miały miejsce w odległych miejscach na mapie, zmieniły naszą rzeczywistość szybciej niż się spodziewaliśmy.
Każda zmiana oznacza rosnącą niepewność. Tym samym, rozwój firm w coraz większym stopniu zależy od otoczenia. Firmy, które myślą o swojej przyszłości, muszą rozwijać się z szacunkiem do społeczności, środowiska naturalnego i tworzyć wartość dla gospodarki. W czasach dużych zmian, kierunek pozytywnych działań powinny wskazywać wartości. W naszym przypadku to pasja do jakości, radość życia oraz szacunek dla ludzi i naszej planety. Dlatego w ubiegłym roku na nowo zdefiniowaliśmy naszą wizję. Wierzymy, że przyszłość piwa jest w naszych rękach. Dla ludzi. Dla planety. Dla zysku.
Wszystko, co robimy, zaczyna się od ludzi
Jako firma chcemy ożywiać piwne chwile. Chcemy być uczestnikami tych wydarzeń, które dają ludziom w życiu radość oraz oddech od codzienności. W czasach pandemii jest to coraz trudniejsze, a naszym głównym wyzwaniem stała się ochrona ich życia i zdrowia.
To dlatego od pierwszych dni skupiliśmy się na ludziach. Zaczęliśmy od naszych pracowników. Od samego początku mogli oni liczyć na środki ochrony indywidualnej, ale też wsparcie w opiece nad dziećmi i pomoc psychologiczną. Blisko 80% naszych pracowników było zadowolonych z tego jak zadbaliśmy o ich bezpieczeństwo.
COVID-19 mógł przydarzyć się każdemu. Dlatego jako jedni z pierwszych zaangażowaliśmy się też w pomoc służbie medycznej. Łącznie przekazaliśmy 1,5 mln zł na zakup specjalistycznego sprzętu dla szpitali, a Żywiec wykorzystał siłę Męskiego Grania, aby zebrać kolejne 4 mln zł na walkę z koronawirusem prowadzoną przez Fundację Siępomaga.
Dziękując personelowi medycznemu, przygotowaliśmy także darmowy i jedyny w swoim rodzaju napój z dodatkiem witamin „Dla Bohaterów naszego Ż”, który trafił do ponad 150 ośrodków zdrowia na terenie całej Polski. A mieszkańcy Żywca otrzymali od nas darmowy płyn do dezynfekcji.
Jesteśmy w tym razem. Naprawdę.
Nie zrobimy wszystkiego sami. Aby nasze piwo mogło trafić do konsumentów, potrzebna jest praca naszych parterów – dostawców i klientów. Na informacje o zamknięciu barów i restauracji jako pierwsi zareagowali nasi koledzy ze sprzedaży. W czasie, w którym nie mogli odwiedzać swoich klientów, zajmowali się odbieraniem piwa, którego barmani nie mogli nalać gościom. Łącznie odebraliśmy ponad 35 tys. beczek piwa o wartości 6 mln zł, aby pomóc właścicielom zachować płynność finansową.
Problemy wywołane pandemią dotknęły także pozostałych naszych partnerów. Dla nich przygotowaliśmy specjalny program, który pozwala na szybsze uzyskanie środków finansowych oraz szereg innych korzyści. Wspólnie z Malteurop wsparliśmy także rolników, dokonując od nich wcześniejszego zakupu jęczmienia browarnianego, uprawianego w sposób zrównoważony, z którego uwarzymy nasze piwo. Warto podkreślić, że obecnie piwa Specjal w całości powstają już ze słodu jęczmiennego tego typu, przyjaznych dla środowiska, upraw.
Pomaganie nakręca
Gdy wybuchła pandemia, wszyscy zaczęli mieć jeszcze więcej pracy i jeszcze krótsze terminy. Pomimo to, jeszcze nigdy nie odebraliśmy tylu telefonów z pytaniami, czy potrzebujemy pomocy.
Chociaż widzieliśmy się tylko podczas telekonferencji, pracowaliśmy bliżej niż kiedykolwiek wcześniej. Nasza odpowiedź na COVID-19 to zaangażowanie wszystkich naszych kolegów i koleżanek, niezależnie od działu, wieku czy miejsca pracy. Wątpliwości, które pojawiały się dawniej, znikały kiedy czuliśmy, że łączy nas wspólny cel. Najbardziej dumni byliśmy, kiedy widzieliśmy rezultaty naszych działań.
Najważniejszy jest klimat
Pandemia skupiła na sobie uwagę całego świata, podczas gdy coraz bardziej nagląca staje się wizja katastrofy klimatycznej. Dla nas to kluczowe wyzwanie, przed jakim stoimy jako ludzie, ale także jako firma. Bez najlepszych, naturalnych składników i czystej wody nie na dobrego piwa.
Coraz większą część naszych surowców stanowią te, które są uprawiane w sposób zrównoważony. Marka Specjal w całości powstaje ze słodu jęczmiennego pochodzącego ze zrównoważonych, przyjaznych dla środowiska upraw.
Pomimo pandemii dalej pracowaliśmy nad tym, co dla nas ważne. Ponownie zachęcaliśmy konsumentów do wybierania i oddawania butelek zwrotnych – najbardziej przyjaznego dla środowiska opakowania piwa. Żywiec jako pierwsza marka piwa w Polsce zdecydowała się odwrócić swoje etykiety podkreślając, że warto dać butelce drugie życie. Dzięki kampanii konsumenci mogli oddać butelki zwrotne bez paragonu w blisko 7 tys. sklepów na terenie całej Polski.
Nieustannie dbaliśmy o to, żeby warzenie piwa było jak najbardziej przyjazne dla środowiska. Niemal 100% wykorzystywanej przez nas energii elektrycznej pochodziło ze źródeł odnawialnych. Po raz kolejny ograniczyliśmy też zużycie wody w produkcji piwa.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy swoją pracą, pomysłami i zaangażowaniem pomogli nam warzyć lepszy świat.
Więcej informacji na temat tego, co osiągnęliśmy w 2020 roku: raport.grupazywiec.pl